תכנון הגינה המושלמת

כולם רוצים להגשים את גינת החלומות שלהם, אך מה באמת יהפוך את הגינה לגינה המושלמת?

גינה מושלמת מתחילה בתכנון טוב ומוקפד – תכנון שטח הגן בשלב מוקדם יאפשר חיבור מושלם בין הגינה לבית ויהפוך את הגינה לחלק בלתי נפרד ממנו.

בעיצוב ותכנון הבית, יש להקדיש מחשבה לשילוב הנכון בין צרכים פונקציונליים ויופי. כך למשל, רצוי ליצור מצב שניתן יהיה ליהנות מצבעי הגינה ואופייה גם מתוך הבית, דרך חלונות גדולים הפונים אל הגינה למשל, וכן לדאוג ליציאה נוחה וטבעית אל החוץ, כך שהגינה תהווה המשך טבעי של הבית ולא חלל נפרד. רצוי מאוד להשקיע מחשבה בנושאים אלו כי בסופו של דבר, אלה הגורמים שיזמנו את בעלי הבית לשהות בגינה.

כאשר אני מתכננת גינות, מטרתי היא אחת: לגרום לכך שבעלי הביתה יעדיפו לארח את אורחיהם בגינה במקום הסלון הביתי ולגרות אותם לבלות את שבת בבוקר בגינה באוויר הצח, נהנים מריחה הטוב של פרחי הגינה וצמחיה, במקום במתחם הסגור של בית.

בתכנון גינה יש להקפיד על שמירת ההרמוניה ביחסים שבין הבית לגינה ולהתייחס לנוף הסביבה, אולם ישנם גם גורמים נוספים המשפיעים על תכנון, כגון:

  • מבנה השטח.
  • אקלים.
  • יכולת תחזוקה.
  • גובה התקציב.

התכנון חייב לשלב בין החלום הפרטי שלכם למבנה השטח, האקלים המקומי, יכולות התחזוקה וכמובן – גובה התקציב. שילוב נכון בין גורמים אלה ותכנון נכון, ייצור גינה שתשקף את האופי של בעלי הבית ותתאים לצרכיהם.

הקשר והיחסים בין הגינה לבית הוא חשוב מאוד. במצב אידיאלי תכנון הבית והגן ייעשה בו זמנית, כך ניתן להגיע בקלות לתכנון מוצלח של היחסים בין החוץ והפנים. אולם גם במצב הנפוץ יותר, כאשר תכנון הגינה מגיע רק לאחר שקיימת תכנית מוגמרת של הבית או כאשר הוא כבר עומד בפועל – ניתן להתאים את השטח הפתוח אל הבית בצורה אופטימלית.

להתחשב בעונות השנה

גורם חשוב שיש לקחת בחשבון כאשר מתכננים גינה מושלמת הוא עונות השנה, השלכות העונות השונות ואף תת-ההשלכות שלהן (מיקרו-אקלים).

עונות השנה יכולות להוות חיסרון או יתרון בהתאם לאופי התכנון. תכנון גינות בצורה נכונה תסייע לניצל המאפיינים של כל עונה לטובת הגינה ותושבי הבית.

  • במהלך הסתיו, השלכת גורמת לגינה לאבד משמעותית מיופייה ומצבעיה וגם יכולת התחזוקה יורדת. מיקום ושילוב נכון של צמחייה נשירה ולא- נשירה למשל, תסייע לעבור את הסתיו עם מינימום נזק לגינה ואף בתוספת צבעים חדשים.
  • במהלך החורף, הגינה מתמודדת עם גשם, לחות, קרה, ערפל וכד’ – גורמים שמצד אחד תורמים לגינה ולחיסכון בטיפולה (הפחתה משמעותית עד מלאה בצורך בהשקיה), אך מצד שני עשויים גם לפגוע בה, כגון במקרה של הצפה במים של צמחיה שאינה דורשת השקיה מרובה, סכנה לריקבון, מחסור באור שמש, סתימות במערכת ההשקיה והניקוז וכד’. על כן, יש להיערך בהתאם ולתכנן גינה בצורה שמתאימה לתנאי השטח ותסייע לצמחיה לנצל באופן מקסימלי את מי הגשמים ולא להיפגע בעונה גשומה במיוחד.
  • במהלך האביב, מגיע זמן הפריחה – הכל פורח בחוץ ואי אפשר לברוח מהצבעים והניחוחות גם כשצועדים ברחוב, אבל התענוג הוא מכופל כאשר כל זאת קורה בתוך הגינה הפרטית שלכם. כאן עיצוב גינות ותכנון נכון, יוביל ליופי מרהיב אשר יגרום לבעלי הבית לבלות כל רגע פנוי בחוץ וירחיב את ליבם כל בוקר.
  • במהלך הקיץ, הסכנה הן יובש ומחסור במשקעים. על כן מתחייב תכנון נכון של מערכת ההשקיה ולמקם צמחים בהתאם לצרכיהם, על מנת שתהיה התאמה מרבית לתנועת השמש. צמחים ועצים רבים מסוגלים לעמוד יפה בתנאים של יובש וטמפרטורות גבוהות בקיץ, לעומת צמחים שמתאימים לאזורים עם לחות גבוהה. התכנון חייב לעשות את ההתאמה הנכונה בין סוגי הצמחייה למקום.

מיקרו אקלים – הכוונה ליחסים בין צל, רוח, שמש וכיסי קרה. יש פעילויות חברתיות הדורשות חשיפה מלאה לשמש ולעומתם פעילויות הדורשות צל. תכנון נכון חייב לקחת זאת בחשבון ולאפשר את סוגי הפעילות הללו.

באזור מסוים למשל, אפשר לייצר צל קבוע באמצעות עצים ירוקי-עד או פרגולה. לחילופין אפשר לבחור בצמחים מטפסים, אך יש לקחת בחשבון שרובם נושרים בסתיו.

אני תמיד אומרת ללקוחותיי: אם בשבת בבוקר ביום קיצי ממוצע הנך יושב בגינתך –  עשיתי את עבודה כהלכה.

עיצוב ובניית אתרים עיצוב ובניית אתרים