הקשר בין הבית לגינה

קשר בין הבית לגינה הוא הגורם הראשון שאני לוקחת בחשבון כשאני באה לתכנן גינה.

יש לכך שתי מערכות שיקולים:

  1. התאמת הגינה למבנה הבית וסגנונו.
  2. הפיכת הגינה להמשך טבעי של הבית ולחלק אינטגראלי ממנו.
  3. המצב האידיאלי מבחינת התאמת הגינה לסגנון הבית הוא לתכנן את הגינה בו זמנית עם תכנון הבית. אולם לעיתים רחוקות אני נתקלת במצבים אוטופיים כאלה. המקרה הנפוץ יותר הוא כאשר הבית כבר עומד והאדריכל הותיר שטח מסביבו המיועד לגינה ואיתו אני צריכה להסתדר. על כן המשימה העיקרית היא להתאים את סגנון הגינה לסגנון הבית הקיים, על מנת ליצור קשר בין הבית לגינה ואחידות סגנונית. סביב בית בסגנון ים תיכוני למשל, נתכנן גינה בסגנון ים תיכוני או ארץ ישראלי, עם שבילי אבנים, צמחים מטפסים והרבה צמחיה מקומית. בית בסגנון מודרני מחייב גינה תואמת, המתוחמת בקווים נקיים וישרים.

רצוי כמובן שגם האדריכל ישקיע בכך מחשבה מסוימת על מנת להקל על התאמת הגינה לסגנון הבית. על כן, אם בעלי הבית מעורבים בשלב התכנון, רצוי שיבדקו עד כמה האדריכל אכן חשב במונחים של קשר בין הבית לגינה והאם ניתן לשלב בשלב זה גם אדריכל נוף.

התאמה סגנונית היא רמה ראשונית של קשר בין הבית לגינה, הרמה העמוקה יותר הוא שילוב הגינה בתוך חיי הבית והמשפחה, להפוך אותה לנוכחת גם מתוך הבית, לאפשר לגינה “להציץ פנימה” ולהפך. המטרה היא ליצור גינה המשמשת מרחב בילוי יומיומי בעבור כל המשפחה והיא גם חלק משמעותי מעיצוב הפנים של הבית.

האלמנטים האדריכלים החשובים ביותר בהקשר זה הם חלונות גדולים הפונים לגינה ו”מכניסים אותה פנימה” , דלתות הזזה שקופות בפתח היציאה אל הגינה, מעבר פשוט ונוח מהבית אל הגינה באופן ש”היציאה החוצה” היא טבעית ונוחה, כמו מעבר לחדר נוסף בבית. יש גם לשים לב לתאורת גינה מתאימה וכן להיות מודעים לנוף הנשקף מהגינה והשפעתו על עיצוב הבית.

תמונת נוף הנשקפת מחלון או מדלת שקופה, היא בהחלט חלק משמעותי מעיצוב הבית במהלך היום, ויש להתייחס אליו בהתאם. חשוב כאן שהנוף הנשקף מבחוץ יתאים לעיצוב הפנים ויהווה המשך ממנו, כמו תמונה על קיר הסלון או הספה. דלתות הזזה שקופות וחלונות גדולים מאפשרים לחיות יחד ובצמוד לנוף הנשקף מהגינה, כך הגינה היא תמיד הזמנה פתוחה לצאת אליה ולבלות בה.

קריר בקיץ וחם בחורף

כל אחד רוצה בית קריר בחודשי הקיץ ושומר חום ועוטף בחודשי החורף. גם כאן מדובר ברובד נוסף של קשר בין הבית לגינה אבל האחריות הראשונית מוטלת על האדריכל שבונה את הבית. על האדריכל להתאים את פתחי הבית לכיווני הרוח ולתנועת השמש.

אם האדריכל עשה עבודה טובה אני יכולה להשלים אותו באמצעות משחקי אור וצל, עצים שחוסמים רוח או לחילופין צמחיה דלילה המאפשרת לרוח ולאור השמש לחדור פנימה.

אם האדריכל עשה עבודה פחות טובה אני עדיין יכולה לתקן. ניתן לקרר בית שהוא חשוף לאור השמש במשך רוב שעות היום, באמצעות שילוב של פרגולות או סככות מצמחים מטפסים, שאם נמקם אותם נכון יחסמו את אור השמש בשעות החום וגם ייצרו פינות צל מצננות בגינה, כך שגם בשעות החמות ניתן יהיה לבלות בחוץ וליהנות מהאוויר הפתוח.

אני מזמינה אתכם ליצור עמנו קשר ללא כל התחייבות, נדבר על עיצוב גינות באופן כללי ופרטני ונסייע לכם לבחור את סגנון הגינה המתאים לכם ביותר, בהתאם למקום, התקציב והחלומות.

עיצוב ובניית אתרים עיצוב ובניית אתרים