איך לעודד פרפרים להגיע לגינה הפרטית?

הפרפר הוא אחד החרקים היחידים שזכה להתחבב על הבריות. קרוב לוודאי הודות להופעתו הצבעונית ומעופו השלו מפרח לפרח, אשר משרה בעיני המתבונן תחושה של רוגע, יופי ושלווה. זה מתחיל בדרך כלל בקריאת התפעלות של “אוי פרפר!”, ונמשך במעקב שקט אחר מעופו והצבעים המרצדים בשמש בהתאם למשק כנפיו.

פרפרים מביאים איתם אווירה כפרית וצבעוניות ובנוסף, הם יונקים צוף ומפרים את יתר צמחי הגינה. אולם הופעה של פרפרים בגינה הפרטית אינו מופע קבוע בדרך כלל. רוב הפרפרים מעדיפים את השדות הפתוחים ויש צורך לצאת לטייל בשבילים על מנת להתפעל מהם.

הבשורות הטובות הן שבהחלט ניתן לעודד פרפרים להגיע לגינה הפרטית וזה פשוט יחסית:  על ידי סיפוק צרכיהם.

נתחיל בכמה פרטים טכניים. הפרפרים משתייכים לקבוצת “הפרפראים” ובשמם הרשמי – Lepidoptera, שהם חלק ממשפחת החרקים (Insecta). מחזור חייהם כולל ארבעה שלבים עיקרים: ביצה, זחל, גולם ופרפר בוגר. נקבת הפרפר מטילה את ביציה על מספר צמחים המשמשים כפונדקאיות. הזחל הבוקע מהביצה ניזון מעלי הצמח שעליו בקע וגדל, עד שמגיע זמנו להתגלם, קרי להפוך לגולם. בהמשך מגיח מן הגולם פרפר, שמתחיל לעוף בשדות בחיפוש אחר צמחי צוף. אביב היא העונה בה רוב הפרפרים מגיחים מן הגלמים בהתאמה לפריחה הגדולה של העונה, הם גם נפוצים מאוד בקיץ ומתמעטים בסתיו ובחורף.

אז איך מושכים פרפרים לגינה הפרטית? 

כאמור, על ידי סיפוק צרכיהם. לפרפרים שני צרכים עיקריים:

  1. חיפוש מזון (צמחי צוף)
  2. חיפוש צמחים המתאימים להטלת ביצים (צמחים פונדקאים).

אם נשלב בגינה שלנו צמחי צוף וצמחים פונדקאים, ניצור שילוב מנצח שמעטים הפרפרים שיעמוד בפניו.

כדאי להתחיל בשתילת צמחים פונדקאים שימשכו את הפרפרים הנקבות המחפשות אכסניה  מתאימה להטלת ביצים. כמו שקורה גם אצל מינים אחרים, לאחר שיגיעו הנקבות וימצאו את עצמן – הזכרים כבר יבואו לבד, רק צריך לדאוג להם לאוכל…

  • צמחים פונדקאים מומלצים: צמחים ממשפחת החלמיתיים (הידועים יותר בשם “חובזות”), מושכים אליהם כמה מיני פרפרים ועל הדרך גם מוסיפים צבעים נוספים לגינה. כובע נזיר מושך פרפרים ממשפחת הלבנינים, צמחים ממשפחת המצליבים (חרדל, צנון, חסה) גם יעודדו פרפרים להגיע לגינתכם. משפחת הרדופים ידועה כאכסניה המועדפת על פרפר אחד בלבד – פרפר הלילה “רפרף ההרדוף”.
  • צמחי צוף מומלצים: יש מינים רבים של צמחי צוף המתאימים למשימה. רוב הפרפרים לא כל כך בררנים בענייני מזון ומוכנים לבדוק פרחים רבים. בין המומלצים: לנטנה, סביון, סלסלי כסף ועוד.

חשוב להדגיש כי הבסיס הוא הצמחים הפונדקאים. צמחים אלה מבטיחים דור חדש של פרפרים שיתפתחו ויצאו לאוויר העולם בגינתכם, ואם גם יימצא להם מזון, אז גם בחייהם הבוגרים סביר להניח שיכללו את הגינה שלכם במסלולי הנדודים שלהם.

עיצוב ובניית אתרים עיצוב ובניית אתרים