צמחי תבלין – ריח, יופי ובריאות!

גינת צמחי תבלין הוא חלום קבוע של כל בעל גינה או מרפסת. הנגישות לצמחי תבלין במרחק קטיפה בשעת הצורך, בייחוד כשיש תבשיל מהביל על הכיריים או מכינים כוס תה מנחמת לחימום בחורף או משקה מרענן בקיץ – מוסיפה מגע של טעם, ניחוח ותחושת בריאות, שלא ניתן לשחזר כשעושים שימוש בתבלינים קנויים (ובדרך כלל מיובשים).

הניחוחות של צמחי תבלין עשויים גם להגיע אל הבית בעונות מסוימות ולתרום אווירה מבושמת ותחושה כפרית. בנוסף ישנו האספקט הבריאותי, לצמחי תבלין רבים יש תכונות בריאותיות חשובות ובגינת צמחי תבלין פרטית, יש אפשרות לשלוט על החומרים המוחדרים אליהם, כך שנקבל צמחי תבלין אורגניים ללא התערבות של חומרים תעשייתיים.

עם זאת, רבים נרתעים מהעדינות והצרכים האישים השונים והמגוונים של עשבי התיבול, וחוששים להקים גינת צמחי תבלין שתהפוך לאי חורבות תוך חודש-חודשיים.

על מנת לא להוציא להורג צמחי תבלין על לא עוול בכפם, כדאי לשמור על כמה כללים בסיסים שיהפכו את החלום למציאות פונקציונלית.

קודם כל קצת מונחים: אנחנו מדברים על צמחי תבלין או עשבי תיבול – לא על תבלינים. אצל צמחי תבלין ניתן לעשות שימוש בעלים הטריים של הצמח לתוספות טעם וריח. תבלינים לעומת זאת, הם מוצר שמקורו בצמחי תבלין, אבל עבר תהליך של יבוש ועיבוד.

אור, צל וצמחי תבלין שמחים בחלקם

השיקולים העיקריים שיש לקחת בחשבון לפני שתילת גינת צמחי תבלין: מיקום הגינה בדגש על אור, צל ורוח. להקפיד על סוג האדמה הנדרש, רמת ההשקיה וכן על מיקום נכון של צמחי תבלין, כך שצמחים אגרסיביים ושתלטניים, כמו נענה או רוזמרין למשל, לא יגזלו משטח המחייה ומהמזון של צמחים עדינים יותר, כמו בזיליקום או אורגנו.

מבחינת אור וצל, אם מדובר בגינה ניידת על אדניות המיועדת להיות תלויה ממעקה המרפסת, מונחת על ריצוף הגג או על אדן החלון, חשוב להקפיד שיקבלו מספיק אור במשך היום. אם מדובר בגינת קרקע, צריך למצוא מקום שאינו חשוף לשמש בכל שעות היום, כי רוב צמחי התבלין אוהבים שמש חלקית. בנוסף, כדאי למקם את הגינה בסמוך לקיר הבית על מנת שתסופק לה הגנה מהרוח.

צמחי תבלין זקוקים לאדמה טובה ללא שאיריות חומרי בניה, מזיקים וכד’. כדאי לדאוג לכך כבר במשתלה ולקנות יחד עם הצמחים, שק עם האדמה המתאימה לה. כדאי גם להפוך את האדמה מפעם לפעם ולאוורר אותה. חשוב לא להגזים עם אספקת המים ולבדוק מדי פעם האם האדמה לחה מבפנים לפני השקיה. אם האדמה לחה, רצוי לחכות עם המים עוד יום – יומיים.

לא לצופף

חשוב לא לצופף צמחי תבלין ושלכל צמח יהיה מרווח מחייה משלו. רצוי לבדוק מראש את התכונות והצרכים של כל צמח לפני בחירת המיקום שלו ולשתול באותה חלקה צמחי תבלין דומים מבחינת  דרישות האור, השקיה ושטח המחיה.

צמחי תבלין כמו רוזמרין, שיבה ומרווה למשל, צריכים הרבה אור, נהנים מהחום ואוהבים מים. לעומת זאת הלבנדר מעדיף להתרחק מהחום הכבד או ממים עודפים, תכונות שהוא חלק גם עם האזוב והמרווה הרפואית. הכוסברה אוהבת מים אבל פחות חובבת שמש, בדומה לריחן, השמיר והרוקט. מומלץ לתכנן את השתילה על פי תכונות אלה ולצרף יחד צמחים דומים.

בהצלחה!

עיצוב ובניית אתרים עיצוב ובניית אתרים